Vertel me je probleem, dan kan ik je helpen

Vertel me je probleem, dan kan ik je helpen

1 september 2021 Verhalen 0
boek-leiderschap-psv-frans-janssen

Frans Janssen, commercieel directeur PSV over geloof, verbinden, gevaar en openheid

Beluister dit verhaal hier, of zoek ruimtemaakers op in Spotify.

Als kind en later als puber werd ik wekelijks betoverd door de voetballers Romário de Souza Faria en later door Ronaldo Luís Nazário de Lima. Twee ‘dekselse’ Brazilianen die met hun brille en goals, en vooral Romário met zijn gefeest, fratsen en grillen (zou hij er wel zijn?) iets bijzonders toevoegden aan het ietwat suffe en provinciale PSV, Eindhoven en Nederland van eind jaren tachtig. Jonge mannen die van heel ver iets speciaals naar Eindhoven en Nederland brachten. Twee gelovige jongens ook, die na ieder doelpunt hun god dankten met een kruisje. Zij werden beiden, na elkaar in andere decennia, wereldkampioen met Brazilië. Iedere voetballiefhebber ter wereld kent ze en kan minstens een doelpunt van ze opnoemen. Mede door hen voel ik nog altijd de kriebels als ik in de buurt van het PSV stadion ben. Wonderlijk hoe een forse bak stenen en beton zo’n opwinding teweeg kan brengen. 

De herinnering aan Romário en Ronaldo zakt ver weg als ik in een hoek van het stadion aanbel bij wat lijkt op een intercom van de Gamma waar met een labelmaker bij het juiste knopje ‘directie’ is geplakt. Ik heb een afspraak met PSV’s commercieel directeur Frans Janssen en hoewel hij me is aangeraden door verschillende mensen, klinkt zijn naam me nog niet betoverend in de oren. What’s in a name? Frans spreekt razendsnel met een zeer hoge informatiedichtheid, ieder woord doet ertoe in zijn lange zinnen die hij met een iets hoge stem als een mitrailleur op me afvuurt. Ik moet mijn best doen om hem te volgen. Hij is als Ronaldo met zijn mond. Hij zwaait al woorden schietend vriendelijk naar iedere collega die voorbij het raam van de vergaderruimte loopt. Staart in de diepte als hij zijn verhaal vertelt.

Frans Janssen, foto copyright PSV

‘Als kind was ik hier vaak, opa en oma woonden om de hoek,’ zegt Frans. Hij zegt geen was, maar was, op z’n Engels, waarmee hij zijn lange carrière in het buitenland verraadt. Hij werkte meer dan tien jaar in de grotemensenfinance in Scandinavië, Hongarije, Singapore en China, werd zelfs CEO van Athlon Asia Pacific. Hij leerde Chinees om een beetje met zijn chauffeur meneer Yang te kletsen en straalt bij de herinnering aan die man. Daar is geen Yin bij.

‘We kozen er een paar jaar geleden bewust voor om terug te keren naar Eindhoven,’ zegt Frans en hij zag dat de stad en de regio was veranderd: veel mondainer geworden, diverser, met veel high tech bedrijven, mensen spreken Engels op straat en in restaurants. ‘Een kwart van de mensen hier is international.’ Toen hem werd gevraagd om commercieel directeur bij PSV te worden, zei hij: ‘Ja, maar niet als ik bitterballen en reclameborden moet verkopen. Ik wil wat meer toevoegen.’

Overal waar hij was in het buitenland kenden mensen PSV en daardoor Eindhoven. Ze kenden de twee R’s en liepen ermee weg. De reputatie van PSV was goud. De stad Eindhoven was nog steeds gezellig en gemoedelijk én langzaam veranderd. Onmerkbaar voor als je er middenin zit, zoals je als ouder niet altijd ziet dat je kinderen groeien, maar zeer merkbaar voor Frans die ineens weer terug was. Deze dingen kwamen in zijn brein bij elkaar en hij wist vrijwel meteen wat hij kon toevoegen. Hij zag het en geloofde erin: PSV kan internationaal de marketingmotor van de regio zijn. ‘We moeten de bedrijven gaan helpen!’ Als PSV de regio gaat helpen groeien, samen met anderen, dan groeit de club vanzelf mee. Hij geloofde zo sterk in dat idee dat hij het bezield ging uitdragen en iedereen binnen PSV meekreeg met deze nieuwe mindset. Nu de rest van de ‘metropoolregio Eindhoven’ nog.

Internationale grootmachten als ASML, Philips, Jumbo, High Tech Campus en VDL geloofden in het verhaal van Janssen. Maar niet door zijn snelle praatjes. Integendeel. ‘Je hebt twee oren en één mond, gebruik ze ook in die ratio.’ Hij is gaan luisteren dus. ‘Vertel me je probleem, dan kan ik je helpen,’ vroeg hij de verschillende CEO’s en met zijn oprechte mededogen maakte hij ruimte om die te delen. Hun zorgen bleken bijvoorbeeld: mensen willen na een paar jaar weer weg uit Eindhoven en het lukt ons nog niet om iedereen altijd gezond en vitaal te houden. ‘Dat waren twee haakjes,’ zegt Frans. ‘Ik geloof erin dat we met PSV aan die vraagstukken kunnen bijdragen, samen met die bedrijven, samen voor de regio.’ Hij stelde voor om kennis te gaan delen, over hoe ze bij PSV zorgen dat iedereen gezond blijft. Hij bood hen een platform via de social media kanalen van PSV die ook tot ver in Mexico en Azië bekeken worden om nieuw talent te trekken. Ze zijn het gaan doen en het lijkt te werken.

De naam Brainport voor het samenwerkingsverband in de omgeving van Eindhoven als high tech plek bestond al een tijdje, maar leed een sluimerend bestaan. Frans wilde Brainport op het shirt zetten en daarmee als PSV reclame maken voor de regio, op de plek waar normaal een goed betalende hoofdsponsor staat. Het idee sloeg aan en Metropoolregio Brainport Eindhoven siert inmiddels al ruim een jaar de shirts van PSV. ‘Naamsbekendheid van bijna 0 naar 36% landelijk in een jaar! Nog nooit zo’n groei gezien,’ zegt Frans trots. Een eerste lakmoesproef deed zich algauw voor, een Chinees bedrijf wilde veel geld betalen om shirtsponsor te mogen worden. Waar zou PSV voor kiezen? Het snelle geld, of bouwen aan de omgeving? Het werd het laatste. ‘Dat was een no-brainer, het Chinese voorstel was binnen een minuut van tafel.’

‘PSV is weer terug bij haar oorsprong’

Frans Janssen

En toen kwam corona. Wat een crisis. Het Chinese woord voor crisis, het zal je niet ontgaan zijn, bestaat uit de karakters voor Kans en Gevaar. Wie anders dan Frans Janssen en zijn teams wisten daar wel raad mee. ‘Je moet altijd een worst case scenario hebben, weten wat het gevaar is,’ zegt Frans. Dat was dat PSV mogelijk zou ophouden te bestaan als iedereen zijn geld terug wilde en niemand een nieuwe seizoenkaart zou kopen. Hij vroeg in een emotioneel gesprek, zelf erg geroerd: ‘Wat nu?’ aan supporters uit alle geledingen en luisterde naar ze. Zij kwamen zelf op het idee geen geld terug te vragen voor waar zij recht op hadden en dat te gaan vragen aan hun medesupporters. ‘Van de 3,5 miljoen euro die we terug hadden moeten betalen, hoefden we maar een ton uit te keren, wat een clubliefde,’ zegt Frans daarover. ‘Voor de nieuwe seizoenkaarten hadden we een extreem duidelijk voorstel: je koopt je kaart met 100% risico dat je niet naar het stadion mag, óf we delen het risico, óf je koopt er geen.’ Hoewel er dit seizoen niemand mag zitten, is het toch ‘uitverkocht’ en heeft PSV de cash om door te bouwen aan de regio. Daar waren de kansen. ‘Toen er niet gevoetbald werd, gingen onze spelers iedere dag fitnessvideo’s maken, zodat de Eindhovense bevolking thuis fit kon blijven. We vroegen ziekenhuizen en verpleeghuizen zonder oordeel wat zij nodig hadden in de piek van de pandemie en de mondkapjes en handschoenen die zij nodig hadden konden we regelen via ASML en VDL. Onze telecompartner had veel iPads over die we aan verpleeghuizen schonken, zodat de eenzame bewoners aldaar konden videobellen met hun familie. We deden er echt toe.’ Mede daardoor hebben zich meer bedrijven aangesloten die willen bouwen aan de omgeving, met PSV als motor.

En dat allemaal dankzij Frans’ geloof en zijn bezielde manier van uitdragen. ‘Ja, nu je het zegt, ik ben niet religieus, maar eigenlijk wel gelovig, spiritueel, dat klopt wel.’ Doordat hij nog steeds leert over zichzelf, zo blijkt. ‘Wat ik heel wonderlijk vind, is dat we nu eigenlijk PSV weer teruggebracht hebben naar waarom de club ooit is opgericht in 1913: voor vermaak, gezondheid en verbinding van de mensen die in en om Eindhoven werkten. We hebben de oorspronkelijke bedoeling van de familie Philips in ere hersteld. De reden waarom PSV op aarde is. Doordat wij dat zijn gaan doen, zijn we samen door deze crisis aan het komen.’ Grijnzend: ‘Ik geloof erin dat wij samen met supporters en partners nog jaren bouwen aan onze mooie omgeving.’

Frans is uitgepraat en zwijgt na precies een uur, zes minuten en twaalf seconden van taaldribbels en verbale technieken. ‘Kun je hier wat mee?’ Frans is weer thuis. PSV is weer thuis. Ik geloof in zijn verhaal. Hij heeft me betoverd en doen geloven in iets moois en met zijn lange verhaal een beetje uitgeput – ik ben een beetje moe. En zie, daar is toch een vleugje Romário in mij gekomen, gelovig en moe, dankzij die dekselse Frans Janssen.

Frans’ bijdrage aan de soundtrack van Maak ruimte en laat je mensen shinen is o.a. Brabant van Guus Meeuwis. Beluister de hele soundtrack van dat boek hier via spotify.

boek-leiderscap-maakruimte-coach

Dit is een verhaal uit het boek Maak ruimte en laat je mensen shinen. Bestel hier jouw exemplaar.

Wil jij jouw ervaringen delen, leren en groeien met andere leiders? Kom dan eens naar een van de ruimtemaakers bijeenkomsten.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.